onsdag 4 november 2009

Hur blir man framgångsrik?

Dessa tankar har vandrar runt rätt länge i mina tankar. Sedan en tid tillbaka så har jag varit mer än övertygad om att jag vill jobba med reklam vilket jag i stort sätt fortfarande är. Men vägen ditt då? Den är än omtvistad mellan mig själv och mig själv. Vilken skola ska man välja? Det självklara svaret enligt många är ju ofta Berghs när det kommer till reklam. "Man får jobb direkt" och hela de snacket.
Jag känner dock lite avsmak för den rätt så, för mig, obekväma summan 170000kr i avgift för en 2 årig yrkesutbildning. Vad är det man betalar för egentligen? Jag har mer och mer börjat inse att Berghs, trots att den blivit utsedd till årets bästa skola inom branchen i världen, till stor del även är ett varumärke. "Varumärket är ju magkänslan och ens egna föreställning om produkten" som Kaj Runelund sa. Det jag kännde för Berghs var mesta dels magkänsla och lockad av att man får jobb direkt efter utbildningen. Det är just det jag betalar för is å fall, för att förkorta "söka jobb perioden". För är man bra så spelar det ingen roll var man har gått i skolan, förresten så ger en högskoleutbildning mer i lön än en yrkesutbildning+ att det är mindre i studieskuld, så man tjänar egentligen mer på att välja en annan skola tror jag.
Trots mina tvivel kommer jag söka till Berghs till hösten. Bara för skojs skull, tänker sikta in mig på Beckmans från och med nu (H)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar